In de strijd om de Amsterdamse binnenstad schoon te houden van foutgeparkeerde fietsen, gaat stadsdeel Centrum een proef houden met het chippen van fietsen. Eigenaren die hun gechipte tweewieler verkeerd geparkeerd hebben of als wrak achterlaten, kunnen zo getraceerd worden. Op termijn wil stadsdeel Centrum met dit identificatiesysteem de kosten van het wegknippen – bijna 70 euro per fiets - op de eigenaar verhalen. “Tijdens de proef beperken we het nog tot het informeren van de fietsbezitter dat zij hun fiets verkeerd gestald hebben of dat deze inmiddels in het Fietsdepot is beland”, zegt een woordvoerder van stadsdeel Centrum. Als de proef slaagt, wil het stadsdeel het chippen algemeen verplicht stellen.

Het streven is om in 2016 de verblijfspleinen, belangrijke voetgangersgebieden en winkelstraten vrij van geparkeerde fietsen te hebben. Bij de pleinen gaat het om de middengedeelten van de Dam, Beursplein, Leidseplein, Rembrandtplein, Spui, Noordermarkt en Nieuwmarkt. Bij de voetgangersstraten worden onder meer de Kalverstraat, Heiligeweg, Zeedijk, Warmoesstraat en de Negen Straatjes genoemd. Het fietsvrij krijgen van deze gebieden moet vooral gerealiseerd worden door nieuwe parkeervoorzieningen onder- en bovengronds. Dit en volgend jaar komen er op de grootste knelpunten in de binnenstad en rond Amsterdam Centraal 6200 parkeerplekken bij.

Stadsdeelvoorzitter Jeanine van Pinxteren wil ook dat ondernemers van grote publiekstrekkers voortaan verplicht worden te investeren in fietsvoorzieningen. Deze eis wordt vastgelegd in het bestemmingsplan. “In het verleden is te makkelijk de verantwoordelijkheid afgeschoven op de gemeente. Ik wil dat ondernemers die in de toekomst aankloppen bij de gemeente voor een vergunning ook een oplossing verzinnen voor het parkeren van fietsen voor hun bezoekers.” Ook bestaande bedrijven worden aangesproken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Op dit moment voert de gemeente gesprekken met onder meer De Bijenkorf en C&A om een ondergrondse parkeergarage onder het Beursplein mede te financieren. Over de realisatie moet nog dit jaar een beslissing vallen.

Ook wordt gedacht aan het invoeren van betaald parkeren voor fietsen om een gedragsverandering te stimuleren. “Zo kan bijvoorbeeld het dichtstbij parkeren geld gaan kosten zoals nu het geval is onder het centraal station”, legt de stadsdeelwoordvoerder uit. “Betaald parkeren zou een aanvulling kunnen zijn op bestaande gratis voorzieningen op knelpunten.”